26-05-2020
Met zijn 1ste succesvolle #Eindejaars stapte stand-up comedian Bert Gabriëls eind vorig jaar in de voetsporen van o.a. Geert Hoste en Michael Van Peel. Na zijn doortocht in het Canvas-programma ‘Zonde van de zendtijd’ kwam zijn carrière in een stroomversnelling terecht en met zijn typische ‘Bert Gabriëls-humor’, werd de jurist en bachelor filosofie ondertussen een vaste waarde in de comedy scene. Normaal stond hij met de actualiteitsconference ‘De wetten van de jungle’ dit voorjaar in de Nederlandse theaters, maar het coronavirus stak er een stokje voor. “Zonde van de energie, de tijd en de centen. Die zijn verspeeld, maar ik klaag niet. Er zijn nog steeds mensen die het nu veel moeilijker hebben”, zegt de optimist die in coronatijden afzag van een vervangingsinkomen, maar als jurist weer terug aan de slag ging. “Het klinkt vreemd, maar mijn dagen zijn veel te kort, zeker nu ik mijn dossiers combineer met vrijwilligerswerk én het maken van #Eindeweeksfilmpjes. Die laatste doen het goed op de sociale media en zijn een prima opwarmer voor mijn 2de #Eindejaarsconference. De zalen liggen al een tijdje vast, maar het is nu afwachten wat er de komende weken wordt beslist door de Nationale Veiligheidsraad. Ik kan moeilijk inschatten wat de gevolgen zijn van social distancing voor de kleine en grotere zalen, maar ze hebben mij verzekerd dat zodra mijn voorstellingen er op een rendabele en veilige manier kunnen plaatsvinden, zij de communicatie en ticketverkoop opstarten. Hoe dan ook komt er een nieuwe #Eindejaars en die wordt meer dan alleen maar lachen met corona. Eerst leek het erop dat er bijna alleen maar corona-nieuws zou zijn. Ik dacht ‘oei’, maar ook in de media is het virus over zijn hoogtepunt en dadelijk begint de komkommertijd. Voor mij ideaal, want dan is het makkelijk om opvallende nieuwsberichten te scoren”, zegt Bert lachend.
Voor horeca, toerisme en cultuur is het uitkijken naar volgende week, want dan krijgen zij meer nieuws rond de exitstrategie. “De museau zijn ondertussen weer open, maar het zou goed zijn dat er snel ook een duidelijker beeld is en toekomstperspectieven voor de cultuursector. Net als mijn creatieve collega’s mis ik een publiek om voor te spelen. Voor stand-up comedy zijn de lach en het applaus belangrijk, alhoewel ik ondertussen ook geleerd heb om creatief te zijn. De reacties op mijn eerste #Eindejaars waren zo overweldigend, dat de lat voor de 2de nu weer iets hoger ligt. Op zich is dat niet erg, op voorwaarde dat je dan voldoende kansen krijgt om testmateriaal te spelen voor een publiek. Dat deed ik tijdens mijn #Eindemaands. In de kleine caféetjes ging het er altijd gezellig aan toe, maar die zijn nog steeds gesloten. Voorlopig mogen we ook maar met 4 mensen een bubbel vormen, maar zodra het er 30 worden, zoals dat toegelaten is bij huwelijken en begrafenissen, is dat voor mij ideaal om nieuwe dingen uit te proberen.”
In afwachting van try-outs en zijn nieuwe #Eindejaarsconference, maakt Bert Gabriëls ondertussen succesvolle #Eindeweeksfilmpjes die hij deelt via zijn sociale media. “In het begin was het lachen met corona, maar ondertussen zijn ook al de luchtvaartsector en het Big Brother-gedrag rond de wolf in de Limburgse bossen de revue gepasseerd. Week na week stijgen de views. Vorige week bereikte het filmpje op Facebook meer dan 18.000 mensen. Elke maandag staat er een nieuw online, zo ook deze week en de verwachtingen zijn hooggespannen, want de hoofdrollen zijn dit keer voor Jeff Hoeyberghs, de tweedeverblijvers aan onze Belgische kust en de man die in de kringwinkel, door een pijnlijke vergissing, zijn rolstoel kwijtraakte (lacht). Zo gevarieerd wordt ook mijn nieuwe #Eindejaars en ik ben blij dat ik met deze filmpjes, naast mijn weekbijdrage als nieuwswatcher bij Maarten Cox op RTV, de mensen al kan opwarmen. Wees gerust, op het einde van ’t jaar gaan we met onze miserie nog eens goed lachen.”
Meer info over Bert Gabriëls vind je op www.bertgabriels.be. Je kan je op zijn site ook inschrijven op zijn gratis nieuwsbrief, waardoor je op de hoogte blijft van zijn activiteiten.
Pers & communicatie Bert Gabriëls: House of Entertainment.