Preview

17-11-2021

Met haar nieuwste (groei)boek ’50 keer durven’ helpt Klaar Hammenecker kinderen groeien in hun zelfvertrouwen

De 49-jarige kinderpsychologe en auteur Klaar Hammenecker uit Puurs-Sint-Amands wil met haar nieuwe (groei)boek ’50 keer durven’, dat op woensdag 10 november 2021 verschijnt bij Uitgeverij Averbode, het zelfvertrouwen bij kinderen opnieuw laten stijgen. Dat het aantal aarzelende, onzekere en bange kinderen toeneemt, stelt Klaar dagelijks vast in haar praktijk. Daarom bedacht ze 50 originele, toepasselijke en coole uitdagingen die kinderen helpen om te leren durven en hun grenzen te verleggen. 50 keer durven is een groeiboek: wat vandaag te eng lijkt, lukt een volgende keer misschien wel. “In dit boek vind je in 7 verschillende categorieën zoals dappere, grotemensen- en zelfs verboden dingen die kinderen uitnodigen hun grenzen te verleggen. Op een niet-betuttelende manier leggen we jonge lezers vanaf 6 jaar o.a. uit waarom ze bang zijn van de nacht, wat helpende gedachten zijn en hoe je die op enge momenten kan gebruiken. Ouders ontdekken hoe ze best reageren op twijfels en onzekerheden. Voor hen onderbouwde ik alles met psychologische inzichten rond de ontwikkeling van zelfvertrouwen.” Klaar Hammenecker, auteur van 'Wat elk kind nodig heeft' en de succesvolle ‘Lio’-kinderboekenreeks, baseert zich voor ’50 keer durven’ op de praktijkervaring die ze de voorbije 20 jaar opbouwde als kinderpsychologe. Deze Antwerpse is ook de drijvende kracht achter het ‘MAMAgement’-platform, waarmee ze allerlei opvoedingsthema’s bespreekbaar maakt. Achter de schermen begeleidt ze ook al jaren kinderen bij de opnames van tv-programma’s zoals ‘The Voice Kids’ en ‘Junior Bake Off’.

Comfortzone

Zelfredzaamheid, zelfvertrouwen, durven versus angst, onzekerheid en faalangst. Dat zijn de onderwerpen die mij nauw aan het hart liggen. Het is ook de grootste stroom van hulpvragen in mijn praktijk. Vroeger werden er ‘stoute kindjes’ aangemeld, maar de laatste jaren zijn dat vooral bange, onzekere kinderen geworden. Je ziet hoe ze worstelen met hun zelfvertrouwen, een onderwerp dat ik in mijn vorige boek ‘Wat elk kind nodig heeft’ al behandelde. Je kan als ouder veel doen om je kind te helpen die angsten en onzekerheid te overwinnen, maar het is nog steeds het kind dat aan het stuur zit van zijn of haar eigen leven. Het is enkel wat je zelf doet dat je zelfvertrouwen geeft. ’50 keer durven’, mijn nieuwe boek, is in eerste instantie gericht op kinderen, omdat we hen stimuleren hun comfortzone te verbreden, maar waarbij we ook ouders heel erg gaan ondersteunen in hoe zij hun kinderen in dat proces het best kunnen begeleiden”, zegt kinderpsychologe en auteur Klaar Hammenecker.

Verboden dingen

Voor haar nieuwste boek ’50 keer durven’ liet Klaar zich bijstaan door een aantal mensen: “De uitdagingen hebben we samen bedacht. Ze komen niet alleen uit mijn brein, maar ik had wel het laatste woord over de inhoud (lacht). In het begin was het wel even zoeken naar de juiste tone-of-voice. Ik wou geen activiteiten- of avonturenboek maken. Daar zijn Scoutsleiders voor en die doen dat waarschijnlijk nog 100 keer beter dan ik. Ik wou 50 originele, grappige en soms wat spannende dingen bedenken, waarvan we weten dat ze niet allemaal voor elk kind evident zijn. Er staan verboden dingen in, maar ook zaken in die ik niet zou durven en ik ben niet eens een kind.”

Groeiboek

Naast het tijdloze karakter is ’50 keer durven’ meteen ook het eerste groeiboek dat Klaar uitbrengt: “Heel wat grensverleggende dingen moeten eerst groeien in het hoofd. Je bent niet op elk moment klaar voor elke opdracht. Dit prikkelende leesboek mogen kinderen vastnemen en weer wegleggen, om pas in een latere fase de uitdaging aan te gaan. Ik wil dat jonge mensen en toekomstige generaties weer in hun kracht gaan staan, door de individuele uitdagingen, maar ook de verbindende #familychallenges die we erin hebben gestoken.

Het groeiboek ’50 keer durven’ van Klaar Hammenecker verschijnt bij Uitgeverij Averbode en ligt vanaf woensdag 10 november 2021 in de boekhandels.

Pers & communicatie: House of Entertainment.

Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie