16-jarige Helena lanceert ‘OFFLINE’: “We kunnen haast niet meer ontsnappen aan sociale media!”

Na haar geslaagde debuutsingle ‘Hologram’ lanceert de 16-jarige Helena uit Tielt-Winge nu haar 2de en meteen ook eerste zelfgeschreven nummer ‘OFFLINE’. In de song gaat het erover hoe we allemaal bijna verslaafd zijn aan het checken van onze berichten en sociale media. Helena voorzag het nummer van een opvallende videoclip, die ze draaide op de site van het Aalsterse industrieterrein De Zuidkaai. Vanaf vrijdag 2 september 2022 is ‘OFFLINE’ van Helena digitaal beschikbaar. De song verscheen op het House of Entertainment-label.

Na haar geslaagde debuutsingle ‘Hologram’, een song waarin ze aankaartte hoe sociale media je eigen mening kunnen beïnvloeden, lanceert de 16-jarige Helena haar tweede singleOFFLINE’. Meteen zorgt ze ook voor een primeur, want het is meteen ook het eerste liedje waarvoor ze meeschreef aan de tekst en muziek. Na de beïnvloeding wijst Helena in ‘OFFLINE’ nu op de gevaren van het alom aanwezig zijn op sociale media. “Ik pleit zelf ook schuldig en je hoeft niet per se offline te gaan, want met dit nummer wil ik vooral aantonen dat we allemaal nagenoeg vergroeid zijn met onze smartphones en het internet, en dat we haast niet meer kunnen ontsnappen aan de sociale media. Je hebt mensen die er bewust voor kiezen om niet online te gaan, maar dat is volgens mij een minderheid. Bij mij is het Snapchat, Instagram en TikTok waar ik veel mee bezig ben, naast muziek beluisteren op Spotify. Op basis van mijn actieve schermtijd is dat laatste hetgeen wat ik het meeste doe. Met muziek schrijven, zingen en gitaar spelen, ben ik naast mijn school en de Chiro nog steeds heel veel bezig.

FOMO

Eén van de grote nadelen van offline zijn is de fear of missing out (FOMO): zaken, gebeurtenissen aan de hand van berichtjes op je smartphone of meldingen die je, omdat je offline was, hebt gemist. Ook voor Helena is die angst en paniek herkenbaar: “Ja, ik heb daar soms ook wel last van, maar niet in die mate dat het mijn leven beheerst. Laast was ik 2 dagen met mijn vrienden weg en had ik bijna niet op mijn gsm gekeken. Ik weet nog hoe ik toen luidop de opmerking maakte: “wow, ik heb zes uur niet op mijn gsm gekeken”. Tijdens het Chirokamp in de zomermaanden was er een nieuwe regel dat we enkel maar ’s avonds onze gsm kregen. In het begin was het wennen, omdat je zo gewoon bent dat je met iedereen in contact staat. Op het einde was het wel ok en waren we er al een beetje aan gewend."

Ontdekking

Helena was vijftien toen ze ‘Hologram’ uitbracht. Ondertussen zijn we één jaar later en zit ze in het vijfde middelbaar op De Ring in Leuven, waar ze de richting Latijn-moderne talen volgt. “Toen ik twaalf was, luisterde ik alleen maar naar popmuziek. Nu vooral naar wat ik zelf leuk vind: Indie-muziek, maar het laatste half jaar is het meer Artic Monkey’s en Radiohead. Op mijn Spotify-lijst staan die tussen de songs van Alec Benjamin, ook één van mijn favoriete artiesten. Ik schrijf vaak nummers, luister elke dag uren naar muziek, zing en speel gitaar. Ik heb nog even tijd om na te denken wat ik straks, na mijn ASO-opleiding en met mijn diploma op zak, ga doen. Ik hou van talen, maar uiteraard lijkt het mij ook tof mocht ik voltijds iets kunnen doen met muziek. Welke stijl? ‘Hologram’ en ‘OFFLINE’ zijn nummers die dicht bij mezelf liggen en waar ik me nu helemaal kan in vinden. Geen idee hoe het verder evolueert. Ik ben nog jong, dus laat mij dat maar rustig uitzoeken (lacht). Ik ben blij dat ik van de platenfirma ook die kans krijg om zonder druk, maar met hun steun, uit te zoeken welke muziek ik zelf verder wil gaan maken en uitbrengen.

Turu tu tu

Net als de ‘na na na’ in ‘Hologram’ kreeg Helena haar nieuwe single ‘OFFLINE’ een catchy ‘turu tu tu’ mee. “Dat was niet bewust, maar ik ben wel blij dat hij blijft hangen (lacht). Als ik een nummer schrijf, start het met de melodie. Daarna begin ik aan de tekst en als er stukken zijn waar ik nog niets voor heb, vul ik die in met een ‘na na na’ of in het geval van ‘OFFLINE’ met een ‘turu tu tu’. Dat laatste hebben we op in mijn nieuwe single meegepakt, omdat het ook perfect past en voor de song ook een absolute meerwaarde is.”

Videoclip

Het was op het Aalsterse industrieterrein De Zuidkaai dat Helena een paar weken geleden de videoclip opnam voor ‘OFFLINE’. “Er zit een verhaal in. Oorspronkelijk was de werktitel van dit liedje ‘Nowhere Left To Hide’, omdat dat het zinnetje is dat het meeste voorkomt in de tekst en omdat er aan sociale media geen ontsnappen aan is. In de videoclip werken we met een metafoor. Je ziet hoe ik tijdens het nummer uit het gebouw waar ik opgesloten zit probeer weg te geraken. Net zoals mensen zich proberen te onttrekken aan de dagelijkse ratrace op sociale media, zo zoek ik koortsachtig naar de uitgang en probeer ik die deur open te trekken. Of het lukt zie je op het einde van de clip. Ik vond het zelf ook een coole locatie om te draaien. ‘Hologram’ hebben we in mijn slaapkamer gedraaid. Nu was het echt op een aparte plek, waar het verhaal ook goed in beeld is gebracht. Ik ben echt blij met het eindresultaat en vind het zelf ook een geslaagde clip.

Verwachtingen

Heel wat singer-songwriters maken songs waarin ze persoonlijke verhalen en dingen uit hun leven delen en vertellen. “De nummers die ik tot nu toe heb uitgebracht, liggen dicht bij wie ik ben. ‘OFFLINE’ is persoonlijk, maar ik weet zeker dat iedereen zich in dat verhaal en die gedachte kan verplaatsen. Ik ben heel benieuwd naar de reacties en vind het nog steeds spannend wanneer ze mijn eigen nummer aankondigen op de radio. Kippenvel. Wie weet krijgt het ‘OFFLINE’-onderwerp en de song straks een breed draagvlak. Het is zeker niet mijn ambitie om beroemd te worden (lacht), maar ik vind het wel fijn dat ik muziek kan uitbrengen en dat er mensen straks ook komen kijken naar mijn optredens. Dat is iets waar we de komende weken verder werk van gaan maken. Solo of met een liveband op een festivalpodia is toekomstmuziek waar we nu al naar uitkijken.

OFFLINE’, de nieuwe single van Helena, is vanaf vrijdag 2 september 2022 digitaal beschikbaar op het label van House of Entertainment.

Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie