Beauty-onderneemster Caroline Rigo: “Vrouwelijk ondernemen wordt nu gestimuleerd en niet meer afgeremd. Dat is al een hele stap vooruit.”

Morgen is het Internationale Vrouwendag en dat vonden wij een goede gelegenheid om de 38-jarige, succesvolle beauty-onderneemster Caroline Rigo op te zoeken. Bij een gepersonaliseerde cappuccino, één van de blikvangers in haar recent verhuisde en vernieuwde Café Beauté Hasselt, blikten we terug op hoe ze in een paar jaar tijd haar make-up lijnen Cent Pur Cent en i.am.klean uitrolde en verkoopt via respectievelijk 1000 Belgische apotheken en 250 andere verdeelpunten. Hoe corona een katalysator was voor haar webshop en online, maar ook voor haar trouwe community die inmiddels bijna 11.000 leden telt. Omdat het te klein geworden is voor haar 45 medewerkers en 60 freelancers, verhuizen de kantoren en magazijnen deze maand naar een ruimere Hasseltse nieuwbouw. “Vrouwen zijn niet ondernemender geworden. Vaak zijn ze al de ondernemers binnen een gezin. Dat idiote rollenpatroon is ondertussen veel meer in evenwicht. Gelukkig. Partners hechten er veel meer belang aan en laten elkaar meer in hun waarde. Vrouwen mogen nu ondernemen zonder dat er nog iemand vreemd opkijkt. Als je naar de geschiedenis kijkt, hebben vrouwen wel nog wat in te halen. Maar de voorsprong die we hebben door ervoor te zorgen dat we alle ballen in de lucht houden, gekoppeld aan ons emotionele EQ nemen ze ons niet meer af (lacht). Ik merk en vind het echt fijn dat vrouwelijk ondernemen wordt gestimuleerd en niet meer afgeremd. Dat is al een hele stap vooruit”, zegt Caroline enthousiast.

Ondernemerschap

Het zelfstandig ondernemerschap was voor Caroline Rigo, die als kind opgroeide in een bescheiden arbeidersgezin, aanvankelijk een ver-van-mijn-bed-show. “Het goedbedoelde advies van mijn ouders luidde eerder: ‘Doe maar gewoon en speel maar op veilig’ dan ‘Verover en maak in deze wereld mee het verschil’ (lacht). Aanvankelijk lukte dat en vloog ik mooi mee, maar ik merkte vrij snel dat ik toch begon af te wijken van mijn koers om mijn eigen ‘Rigorgeous’-reis uit te stippelen. Tegen de stroom, maar van jongs af aan was ik al bezig met producten en diensten te bedenken en te leveren die wereldwijd het verschil maken voor de mensen en de planeet.

Marc Coucke

Toen ze voor de klas stond als juffrouw kwam snel het besef: “Ik volgde tegelijk een opleiding make-upartist en werkte freelance in de horeca. Het onderwijs stopte snel snel toen televisie, magazines en de modesector mij vroegen voor make-up. Later combineerde ik dat met een salesjob bij het Omega Pharma van Marc Coucke. Als visagiste bezocht ik de apotheken. In 2006 opende ik als zelfstandige mijn eigen make-up winkel, vanuit het idee om mensen te helpen met duurzame producten die hun dagelijkse problemen oplosten. Als make-upartist breek je letterlijk in de persoonlijke ruimte in van de persoon die op dat moment bij jou in de stoel zit. Het maakt vaak heel wat emoties los. Ik botste daar vaak op een muur van mensen die bleven hangen in hun negatieve zelfbeeld. De make-up die ik aanbracht deed zoveel voor hen. Toen al wilde ik ervoor zorgen dat iedere vrouw zich mooier zou voelen. Niet helemaal perfect, maar wel écht zichzelf. Make-up is voor mij nog steeds veel meer dan een mooi product of een dekkend laagje waar je je achter kan verschuilen. Voor mijn winkel kocht ik destijds al merken van overal ter wereld in. Op mijn 23steheb ik mijn eerste distributienetwerk uitgerold, het moment waarop de bal steeds sneller en sneller begon te rollen. Ik ben alleen beginnen ondernemen, maar had snel door dat je met een team van fijne mensen samen meer kan bereiken.”

Inspiratie

Echte voorbeelden van inspirerende-ondernemers heeft Caroline Rigo niet. “Ik vind het zalig om gesprekken en fijne discussies te voeren met andere mensen. Op die manier krijg je ook andere inzichten en vooral geen gelijk (lacht). Als ik eerlijk ben, kan iedereen mij inspireren. Het zit vaak in kleine dingen. In mijn kinderen die quality-time opeisen. In mijn werknemers die me doen stilstaan of in vriendschappen waar ik echt onnozel kan doen. Pintjes pakken aan de toog. Lekker mezelf. Heerlijk!”

Kinderen

De tijd toen ze begon met een éénmanszaak ligt al even achter haar, want ondertussen staat Caroline aan het hoofd van een bedrijf met 45 werknemers en 60 freelancers, wat ze als vrouw combineert met de opvoeding van haar 2 kinderen. “Ik heb co-ouderschap waardoor de kinderen week om week bij mij zijn. Als ze er niet zijn, ga ik voluit en is mijn agenda goed gevuld (lacht). Omgekeerd ben ik er zoveel mogelijk voor hen als ze bij ons zijn. Daarnaast heb ik een vriend die 100% achter mij staat en mij voluit steunt in alles wat ik doe. Zijn motivatie en aanmoedigingen zorgen ervoor dat we verder springen. Het is inderdaad een kwestie van organiseren en plannen. Mannen, vrouwen of gender neutraal. Dat maakt geen verschil.

Vrouwen

Met de Internationale Vrouwendag in gedachte werpt Caroline Rigo een blik op het speelveld. Vanuit haar persoonlijke ervaring stelt ze enkele duidelijke conclusies: “Vrouwen zijn niet ondernemender geworden. Vaak zijn ze al de ondernemers binnen een gezin. Dat idiote rollenpatroon is ondertussen veel meer in evenwicht. Gelukkig. Partners hechten er veel meer belang aan en laten elkaar meer in hun waarde. Vrouwen mogen nu ondernemen zonder dat er nog iemand vreemd opkijkt. Als je naar de geschiedenis kijkt, hebben vrouwen wel nog wat in te halen. Maar de voorsprong die we hebben door ervoor te zorgen dat we alle ballen in de lucht houden, gekoppeld aan ons emotionele EQ nemen ze ons niet meer af (lacht). Ik merk en vind het echt fijn dat vrouwelijk ondernemen wordt gestimuleerd en niet meer afgeremd. Dat is al een hele stap vooruit.”

Corona-katalysator

De voorbije jaren waren voor Caroline best pittig. Net als haar collega-ondernemers werd ze geconfronteerd met heel wat obstakels, zoals de coronapandemie: “De eerste jaren waren hard en moeilijk. Vooral die eerste groep van apothekers meekrijgen die onze producten wilde verdelen. Gek genoeg heeft corona ons verhaal in een stroomversnelling gebracht. Toen het woord ‘lockdown’ viel, hebben we met ons team meteen actie ondernomen. We hebben ons businessplan aangepast en zijn onmiddellijk overgeschakeld van een offline-beleving naar een sterk digitaal verhaal. We hebben de rollen omgedraaid en met de digitalisering ervoor gezorgd dat iedere vrouw zelf een mini make-upartist kon worden. Corona was een katalysator, omdat ik na tien jaar keihard knokken ook geen zin had om in een hoekje te zitten wachten tot de pandemie voorbij zou zijn. In één week tijd hebben we onze webshop gebouwd en meteen ook volop ingezet op een online-verhaal met live tutorials, tips, advies en video’s. Voor corona hadden we dat allemaal niet. Ik ben écht blij dat we zijn gesprongen. De digitalisering is in de make-upwereld en zeker als onderdeel van ons bedrijf, niet meer weg te denken. Gecombineerd met de offline verkopen en onze Café Beauté werkt dat prima. Nog één van de mooie dingen die corona spontaan tot stand heeft gebracht is onze Facebook-community. Ongelofelijk hoe iedereen elkaar steunt en hoe mensen zich optrekken aan elkaar. We zijn met bijna 11.000 en het is prachtig om te zien hoe het allemaal op een organische manier, spontaan verloopt.”

Toekomst

Afrondend kijkt Caroline Rigo positief vooruit naar de toekomst. Privé stapt ze dit voorjaar in het huwelijksbootje, wat haar professioneel inspireerde. “Ik kan alvast verklappen dat we volgende maand een speciale make-up collectie op de markt brengen voor toekomstige bruidjes (lacht). Café Beauté Hasselt is net verhuisd en vernieuwd. We hebben ook een vestiging in Knokke en we bekijken ondertussen waar we dit concept op nog andere plekken kunnen uitrollen. We gaan ons productassortiment nog verbreden, net als de verdeling. Er komen nieuwe uitzendingen van ‘My Rigorgeous Life’ op TV Plus en ik ben zelf inderdaad als enige vrouw ook nog genomineerd voor de JCI Award Limburg Jong Ondernemer van JCI Limburg. Het dossier is al binnen. Op 31 maart 2022 is er de verdediging voor de jury en kennen we ’s avonds de uitslag.

Tips

Tot slot heeft Caroline nog enkele tips voor beginnende, vrouwelijke ondernemers: “Hou het simpelen makkelijk. Omarm onzekerheid. Denk en werk visueel. Vertel verhalen en deel veel ervaringen. Vlieg nooit alleen. Input en kennis van consultants en experts is van onschatbare waarde. Netwerken kan hierin een grote rol spelen. Zet experimenten op, leer tellen en volg ook je rationeel buikgevoel.”

Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie