19-06-2024

Marcy Cortega: België’s eerste Virtuele Artieste maakt haar debuut

russel, België – Artificiële intelligentie blijft verbazen: vanaf vandaag is België een artieste rijker. Niet zomaar één, maar een volledig virtueel ontwikkelde artieste die haar splinternieuwe album ‘Rise Up And Shine’ met aanstekelijke popnummers lanceert.

Marcy Cortega, de allereerste Belgische virtuele artieste, combineert muziek, mode en het vertellen van verhalen met een trendy GenZ flair. Met Spaans-Belgische roots en 22 jaar jong is ze bijzonder leergierig en, net als veel van haar leeftijdsgenoten, enthousiast om de wonderlijke wereld te ontdekken en dat bij voorkeur samen met haar vrienden en aanstaande fans. Marcy start vanaf vandaag met haar digitale leven. Haar sociale media zijn vanaf vandaag actief!

0-MC_COVER-RiseUpAndShine-990a28014505143c.jpg

"Marcy is speels en leergierig. Haar grootste verlangen is om de echte wereld te ontdekken," zegt Pieter Marnef, de bedenker van Marcy. "De nummers die ze uitbrengt variëren van poppy tot singer- songwriter tunes, waarin ze haar ervaringen en emoties vertaalt in haar teksten en muziek."

Het nummer ‘Highway Blues’ belicht bijvoorbeeld de frustraties van de files in België, waarin ze zingt: “Sitting in my car, feeling so frustrated... Belgium traffic got me so agitated.”

Marcy Cortega bestaat eigenlijk al 6 jaar,” licht Pieter Marnef toe. “Ze ontstond toen ik een scenario schreef voor een jongerenreeks waarin het hoofdpersonage, Emilie, jaloers wordt op haar eigen virtuele alter ego. Het virtuele personage, ook in de serie Marcy genoemd, zou dankzij AI een eigen leven gaan leiden en als artieste razend populair worden. Dit creëert een spanningsveld tussen Emilie en Marcy, vol ups en downs.”

Hoewel de serie voorlopig nog niet werd geproduceerd, wordt dankzij de snelle vooruitgang van AI fictie plots realiteit en kan Marcy als virtuele artiest werkelijkheid worden. “Elke dag ontstaan er nieuwe mogelijkheden en tools dankzij AI, de technologie evolueert razendsnel,” vervolgt Pieter Marnef. “Dankzij deze vooruitgang kunnen we Marcy tot leven wekken en haar de echte wereld laten ontdekken. Vanaf vandaag kan je haar volgen op haar Instagram-pagina, waar je haar nummers in preview kan beluisteren. Ook wordt haar album gereleased over de rest van de wereld op alle online platformen zoals Spotify en Deezer.”

MarcyCortega-06-990145079e04513c.jpg

Marcy's droom, zoals oorspronkelijk beschreven in de serie, is om live op te treden. "Daarom gaan we ervoor zorgen dat dat nog dit jaar gaat gebeuren via hologram-projectie" zegt Pieter.

Virtuele artiesten die live optreden, zoals Hatsune Miku in Japan, zijn internationaal geen noviteit meer, maar wel voor België! Door de komst van AI wordt het makkelijker om virtuele beroemdheden op te wekken. “AI zal de creativiteit niet ondermijnen, maar juist versterken. Het biedt ongekende kansen om het artistieke proces te verrijken,” bevestigt ook muziekproducer Wouter Vander Veken, het masterbrein achter o.a. de nummers van #LikeMe. Wouter werkte mee aan de eerste debuutsingle ‘Rise Up And Shine’ van Marcy Cortega.

De creatie van kwaliteitsvolle content zal altijd afhangen van een sterk team achter de schermen. “Elke succesvolle artiest heeft een robuust team dat ervoor zorgt dat de visie consistent en authentiek blijft. Voor Marcy is dit niet anders,” benadrukt Pieter Marnef. Hij voegt toe dat menselijke artistieke bijdragen tevens essentieel zijn voor het verwerven van intellectueel eigendomsrecht, wat alleen kan worden toegekend aan menselijk gecreëerde werken.

Marcy Cortega is een fascinerende testcase voor de toekomst van virtuele persoonlijkheden in entertainment en daarbuiten,” concludeert Pieter. “We ontvangen veel vragen van bedrijven die een virtueel personage willen ontwikkelen voor hun eigen merk. We overwegen dan ook om onze eigen ontworpen AI-tools en de blauwdruk van Marcy te gebruiken om andere figuren te ontwikkelen. Ik heb voor dit soort van personages trouwens de naam “AVP” bedacht, wat staat voor “Advanced Virtual Personality”. AVP’s worden personages die door middel van AI een intrinsiek sterke band kunnen vormen met fans.

MarcyCortega-05-9903cf0b6d028a3c.jpg
MarcyCortega-03-9903cf0b6d028a3c.png

Pieter nam de proef op de som toen hij in zijn rol als Strategisch Directeur bij Fabric Magic, het productiebedrijf achter de serie #LikeMe, reeds experimenteerde met het potentieel van AI- interacties. Tijdens de finaleshows van #LikeMe in het Sportpaleis konden meer dan 60.000 bezoekers via hun mobiele telefoons deelnemen aan een quiz, gepresenteerd door een AI-chatbot. De interacties met deze digitale quizmaster waren verrassend persoonlijk en emotioneel geladen, wat illustreert dat deelnemers weinig onderscheid maken tussen een gesprek met een echt persoon of een virtueel personage.

Deze vorm van verbinding staat in de marketing bekend als 'Customer Intimacy', een diepgaande band die essentieel is voor merkloyaliteit,” legt Pieter uit. “Het opbouwen van een intieme relatie met een fictief personage is niet ongewoon, we doen dit al van jongs af met figuren als Mickey Mouse en Samson. We verwachten dat het deze intieme relatie met Marcy en bij uitbreiding met andere bekende virtuele figuren niet anders zal zijn.”

Volg Marcy Cortega op Instagram voor een exclusieve kijk op haar muzikale avonturen en meer.

Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie